My Credential

Corporate Investment Advisor for MAPAN (Majlis Aspirasi Pemangkin Nasional)
Corporate Investment Advisor for Globe Departmental Store
Formerly a Remisier with HLG Securities

PENGURUSAN MODAL SYARIKAT

BOLEHKAH UNIT AMANAH SAHAM (UNIT TRUST) DIJADIKAN SATU ALAT YANG EFEKTIF DIDALAM SEGMEN PENGURUSAN MODAL SYARIKAT

PENGKUPASAN TOPIK / AGENDA UNIT TRUST DIDALAM DUNIA PERNIAGAAN. SEJAUH MANA UNIT TRUST BERKESAN KEPADA PERNIAGAAN.

BOLEHKAH UNIT TRUST MENJADIKAN SESUATU PERNIAGAAN ITU BERDAYA TAHAN DAN BERDAYA MAJU.


• Pengurusan Modal syarikat merupakan agenda yang amat kritikal dalam menjayakan sesuatu operasi perniagaan. Perniagaan tidak dapat bertahan jika tidak mempunyai modal juga jika kekurangan modal apatah lagi jika modal disalah uruskan.

• Syarikat yang mengalami kekurangan modal mahupun aset cair tidak akan dapat bertahan untuk satu jangkamasa yang lama. Pemberi hutang dan pengeluar akan mula meminta hutang dan lama kelamaan perniagaan tersebut akan terpaksa ditutup.

• Pengurusan Modal yang berdaya maju, juga efisian amat perlu supaya sesuatu perniagaan itu dapat bertahan lama juga berkembang.

• Pengurusan Modal merupakan salah satu modul pembelajaran didalam ”Financial Management” dan merupakan ilmu yang penting didalam dunia perniagaan. Apatah lagi dengan kemunculan peniaga-peniaga seperti cendawan tumbuh pada masa kini, perniaga-perniaga mestilah mempunyai pengetahuan dan kepekaan terhadap pengurusan modal supaya mereka mempunya daya tahan yang kuat dan lama untuk bersaing didalam dunia perniagaan.

• Didalam bengkel ini saya akan membincangkan secara menyeluruh khususnya kepada peniaga-peniaga bumiputra bagaimana untuk mengoptimumkan pengurusan Modal.

• Bengkel ini juga akan memberi pengetahuan kepada peserta mengenai kepentingan dalam pengurusan Modal, dimana Modal akan diklasifikasikan kepada :

o Modal Keseluruhan
o Modal Cair
o Modal Dalam bentuk Aset

• Justeru dengan itu, saya merasakan bengkel ini akan dapat memberikan peserta satu pendedahan yang amat kritikal kepada kehidupan mereka khususnya perniagaan mereka nanti dalam bentuk yang praktikal.

0 comments:

Post a Comment

 
learn2bsmart ◄Design by Pocket, BlogBulk Blogger Templates